De afgelopen jaren is het typische offline marketing, zoals in kranten en flyers, veel minder geworden. Veel bedrijven zijn namelijk overgestapt op online marketing. Dat is niet zo gek, aangezien veel consumenten dagelijks veel tijd besteden op hun telefoon, tablet of laptop. Dit is dus ook een van de beste manieren geworden om hen te bereiken: social media! Denk aan Facebook, Twitter en Instagram. Deze platformen bieden allemaal verschillende mogelijkheden om producten te promoten. Echter, er is een groot valkuil: het lijkt makkelijker dan het is. Veel ondernemers doen maar wat en dat is zonde. Lees daarom onderstaande tips om je social media strategie naar het volgende level te brengen!
Social media planning
Aan het einde van de dag nog even snel een bericht plaatsen? Dat is geen slim idee. Een post waar niet over is nagedacht doet het veel slechter dan een bericht waar van tevoren over gebrainstormd is. Een social media planning maken werkt hierbij het beste. Zo kun je een wekelijkse planning maken, maar nog beter is een maandelijkse planning. Als je een systeem hebt, vergeet je niet om een bericht online te zetten, er eerst over na te denken en dus goede content plaatst. Plan dus wekelijks wat tijd in om samen met je team te brainstormen over de juiste post. Bovendien is het belangrijk om te kijken wanneer je een bericht plaats. Tijd en dag kunnen namelijk invloed hebben op hoeveel mensen het zien. Dit verschilt wel weer per doelgroep.
Online interacties
Denk je dat online communiceren lastig gaat? Totaal niet! Integendeel, het is juist een must. Als een bericht goed aanslaat, zullen jouw volgers – oftewel potentiële klanten – er enthousiast op reageren. Het is belangrijk om ook weer een reactie terug te plaatsen! Ga een klein gesprekje aan of vind de reactie leuk. Ook bij negatieve reacties is het zaak om te reageren. Verwijs hen door naar de desbetreffende afdeling of nodig hen uit voor een gesprek in privéberichten. Hoe meer actief je bent online, hoe beter!
Waardevolle content
Een bericht zonder content is geen bericht. Gebruikers zullen zo doorscrollen. Denk daarom goed na over de foto, video of ander soort content dat je plaatst. Het moet namelijk goed in de interesses passen van jouw doelgroep. Vind je dat nog lastig? Een online marketing bureau, zoals www.desocialstudio.nl, kan jou er goed bij helpen. Kijk eens op hun website voor meer informatie.